Alacul sau planta înger, de 18 ori mai valoroasă decât grâul

Ştiaţi că alacul are mai multe proteine, carbohidraţi complecşi şi vitamine B decît griul? Secrete si remedii casnice, beneficii in sanatate. Afla unde se cultiva si de ce trebuie sa consumam

Care este povestea?

Alacul a fost folosit mult timp în Europa, fiind cunoscut în Italia ca „Farro” iar în Germania ca „Dinkle”. Este strîns înrudit cu griul (T’. aestivum) şi are multe calităţi şi similarităţi de gust cu acesta ; multe persoane care sînt alergice la grîu pot consuma alac. Are o aromă asemănătoare cu a nucilor şi este o cereală foarte hrănitoare. Măcinat, este folosit în primul rînd ca alternativă la ovăz şi orz.

Porţia de ştiinţă

Alacul este una dintre cele mai vechi cereale cultivate, încă de acum 7 000 de ani, fiind originar din Mesopotamia. O plantă originară din Iran şi Europa de Est, este una dintre primele cereale cultivate de fermieri, încă din anul 5000 î.Hr. De asemenea, a fost folosit la producerea pîinii, fiind menţionat şi în Biblie.

în istoria timpurie a Europei, alacul a devenit o cereală bine-cunoscută, mai ales în Germania, Elveţia şi Austria. A fost introdus în Statele Unite în 1890 şi a fost cultivat la nivel mediu pînă la începutul secolului XX, cînd fermierii şi-au concentrat eforturile pe cultivarea griului, mult mai uşor de procesat decît alacul.

Unde este cultivat alacul?

Germania şi Elveţia sînt principalii cultivatori de alac. în Statele de alac. în Statele Unite, Ohio este cel mai mare producător de alac.

De ce ar trebui să consumăm alac?

Alacul este o sursă excelentă de vitamine B, riboflavină, niacină, tiamină şi o sursă bună de fier, mangan, cupru şi triptofan (aminoacid). Este de asemenea mai bogat în fibre şi proteine, în comparaţie cu griul.

Remedii casnice

Acum 800 de ani, o călugăriţă benedictină numită Hildegard von Bingen (S

fînta Hildegard) a scris despre puterile curative ale alacului: „Este bogat în conţinut, hrănitor şi mai uşor decît alte cereale. Cei care îl mănîncă au un corp puternic şi un sînge sănătos, iar spiritul va fi voios şi uşor. Dacă cineva e bolnav, se fierbe nişte alac, se amestecă cu ou şi se va face un unguent foarte bun”. Grecii antici şi romanii îl ofereau în dar zeilor păgîni ai agriculturii pentru a încuraja recoltele şi fertilitatea.

Sanatate

Sănătatea inimii: Un studiu din American Heart Journal a descoperit că femeile suferind de bolile arterelor coronare care au mîncat cel puţin şase porţii de cereale integrale pe săptămînă, inclusiv alac, au prezentat o progresie mai lentă a aterosclerozei.

Prevenirea pietrelor la vezica biliară: Dacă se consumă alimente bogate în fibre insolubile, cum ar fi alacul, femeile pot evita apariţia pietrelor la vezica biliară, conform unui studiu din American Journal of Gastroenterology.

 

Secrete în folosirea alacului

Selectare şi depozitare:

  • Alacul se găseşte sub formă de boabe întregi, faină, pîine şi paste.
  • Boabele se păstrează în recipiente închise etanş, în locuri răcoroase, uscate şi întunecate.
  • Făina trebuie păstrată în frigider.

Sugestii de preparare şi servire:

  • Boabele se înmoaie în apă timp de opt ore sau peste noapte. Se scurg, se clătesc bine şi apoi se adaugă trei părţi de apă pentru fiecare parte de boabe; se dă într-un clocot şi apoi se lasă la foc mic aproape o oră.
  • în Germania, boabele necoapte de alac sînt uscate şi mîncate sub formă de grunkern, care înseamnă „seminţe verzi”.
  • Boabele pot fi fierte şi servite ca garnitură, în loc de orez sau cartofi.
  • Făina de alac poate fi folosită în reţete de pîine, brioşe şi gogoşi.

 

loading...